Pijnklachten bij kinderen

Pijnklachten komen veelvuldig voor bij kinderen. Zo’n 70% van de kinderen heeft regelmatig hoofdpijn, buikpijn, rugpijn, nekpijn of pijn aan het bewegingsapparaat (armen en benen). Ook (zeer) jonge kinderen kunnen al klachten hebben. Het is dus niet per se afwijkend als een kind van 2 of 3 jaar oud klaagt over pijnklachten. De meest voorkomende zijn buikpijn en hoofdpijn. Met name kinderen jonger dan 6 jaar geven aan hoofdpijn en buikpijn te hebben als ze bijvoorbeeld iets spannend vinden of ergens tegenop zien. Voor deze leeftijd is het vaak ook nog lastiger aan te geven waar de pijn zit. Dit heeft te maken met het feit dat het pijnsysteem in het brein rond een jaar of 6 à 7 beter ontwikkeld is. Ook kinderen kunnen zich verstapt hebben, niet lekker in bed gelegen hebben of om een andere reden pijnklachten hebben. Meestal verdwijnen deze klachten binnen 1 à 2 weken vanzelf.

Wat merk jij?

• Jouw kind klaagt over pijn

• Jouw kind lijkt meer moe dan normaal

• Klachten kunnen komen en gaan

• Jouw kind ziet wat bleek vanwege de pijnklachten

• Jouw kind is prikkelbaar of somber en wil minder graag meedoen met activiteiten die hij/zij voorheen leuk vond

Wat merkt jouw kind?

• Ik heb pijn (hoofdpijn, buikpijn, rugpijn of pijn in mijn benen of armen)

• Ik kan geen volledige training of wedstrijd spelen

• Ik kan niet zo goed meedoen met school als ik zou willen

• Ik heb minder zin om leuke dingen te doen

Bij oudere kinderen zien we steeds vaker nek- en rugklachten als gevolg van zitgedrag. Kinderen zitten te veel en zitten wordt gesteld als het nieuwe roken tegenwoordig. De norm voor zitten is maximaal 2 uur zitten buiten schooltijd, dit is inclusief avondeten. Met andere woorden, kinderen horen niet veel te zitten, maar lekker veel te bewegen. Hieronder valt ook het spelen op de grond i.p.v. zittend aan tafel. Naarmate kinderen ouder worden gaan zij meer en vaker zitten. Met name tieners zitten veel te veel en veel te lang. Daarnaast zitten tieners vaker in eenzelfde houding. Er zijn ondertussen veel tieners bekend met een vergroeiing van de onderste wervelkolom (lumbale wervelkolom) als gevolg van het vele onderuitgezakt zitten. Deze vlakt af en de borstwervelkolom wordt boller. We zien in de praktijk veel tieners met rug-, nek-, schouder- en hoofdpijnklachten als gevolg hiervan i.c.m. te weinig bewegen. Sporten en bewegen is voor kinderen ontzettend belangrijk, maar helaas horen wij steeds vaker dat kinderen niet meer aan sport doen of weinig buitenspelen. Wanneer de klachten langer dan een week blijven bestaan of wanneer je je zorgen maakt, is het raadzaam om een afspraak te maken. Uiteraard ook wanneer jouw kind andere klachten heeft die niet binnen 2 weken overgaan of binnen een week sterk verergeren, kan je het beste een afspraak maken. Neem in dat geval contact op met Weeda van den Berg fysiopraktijken 0181-390086 https://weedavandenberg.nl

Wanneer je jouw kind aanmeld met bovenstaande klachten, wordt na de intake een lichamelijk onderzoek gedaan, om te bepalen welke factoren de pijnklachten veroorzaken. Indien er mogelijk stress of prikkelverwerking meespeelt, kan ook dit in kaart gebracht worden. Naast lichamelijk onderzoek is het ook mogelijk dat er een kracht-, conditie- en/of motoriektest gedaan wordt. De uitslagen worden met jou en jouw kind besproken evenals het behandelplan. Verreweg de meeste pijnklachten bij kinderen verbeteren binnen 3 tot 6 weken middels oefentherapie en oefeningen voor thuis.

Bronvermelding

Empelen, R., Hartman, A. & van der Sanden, R. N. (2013). Kinderfysiotherapie. Elsevier Gezondheidszorg.